Förbjuden Kärlek!

Förbjuden kärlek!!
Jag vet att det är ett djupt samtals ämne och alla har vi något att säga om det, men jag kommer inte att göra något fördjupningsarbete i det utan tar det lite ytligt och mina tankar ( inte alla tankar) runt om kring.

När jag hör orden: förbjuden kärlek så tänker jag att det är två människor som älskar varandra men som inte ”får” vara med varandra på grund av andras åsikter och tankar. Det skulle kunna vara kärlek mellan mor & dotter, syster & bror eller vad som helst men jag tänker, en man och en kvinna, en kille och tjej som inte kan leva med varandra på grund av vad andra människor (ibland ens familj) tycker och i 90% av fallen så handlar det om fördomar.

Fördomar. Vi har så mycket fördomar utan att vi själva egentligen har tänk på det. Jag vet att många (absolut inte alla) av er har tänk ” min son ska absolut inte bli bög ”, ” min dotter ska inte vara tillsammans med en muslim”, ” jag skulle aldrig kunna ha sex med en svart tjej/kille”, ” min dotter kan inte komma hem med en kille som är i min egen ålder”,"en muslim och en kristen kan inte vara tillsammans” osv. Jag tycker att dessa saker verkligen inte ska spela någon roll, för jag tycker att kärlek är något FINT. Någonting som två människor delar med varandra och inte resten av världen. Det ska inte spela någon roll vilken religion, hudfärg eller bakgrund du har. Om du är fattig eller rik spelar inte heller någon roll för kärlek är kärlek och det är egentligen ingenting som någon annan kan ta ifrån dig, det är ju vad DU känner. En känsla är en känsla och inget man kan rå för.

Nu menar inte jag att ens 14 åriga dotter ska bli tillsammans med en gubbe i 40 årsåldern. Men är man 25 och älskar någon som är 50… visst varför inte?! Så länge det är fint och verkligen kärlek och ingen utnyttjar varandra. Att vilja stöta bort någon vän, bekant eller kompis eller till och med släkt/familj för att han eller hon älskar någon som du aldrig skulle kunna älska är ju helt sjukt! Det är ju som sagt inte du som behöver tycka om eller älska den här personen utan du måste bara acceptera och istället för att klaga och säga eller göra elaka saker mot ”deras förhållande” som kan göra den du bryr dig om mycket ledsen och kanske förstöra banden mellan er, så kan du i stället finnas där och stötta den personen som du bryr dig om, säg din åsikt men var inte elak.

Kärlek borde inte vara förbjuden. Alltså hör ni hur sjukt det låter..? :FÖRBJUDEN KÄRLEK! Vem är det som ens har makten att förbjuda något som kan vara så otroligt fint och vacker mellan två människor. Varför ta bort någon annans lycka bara för att DU inte tycker om den personen. Jag kommer i alla fall aldrig att ”förbjuda” mina barn till att inte få vara med den personen som den älskar. Jag KAN INTE förbjuda mina barn att älskar någon, för att älska är en känsla. Jag kanske kan förbjuda dom att träffas, eller förhindra på något sätt. Men varför skulle jag vilja göra mitt/mina barn olyckliga…

Visst jag förstår att det finns gränser också vidare, men man ska inte överdriva. Jag älskar kärleken och jag tycker att den är underskattad. Kärlek är något fin och att vara kär är en helt underbar känsla, äkta kärlek är otroligt fint. Så fortsätt att älska gott folk!!

ÄLSKA MER <3 hahaha


 


Jag & Min lövleeey syster på Reggaefestivalen 2009 =)

Dagens/Nattens LÅt: Medina -förbjuden frukt


Kommentarer
Postat av: Lisa

Bra att du tog upp det här. Läste förra veckan på perezhilton.com att en präst vägrat viga ett "interracial couple".



Enligt honom själv ville han skydda barnen. Haha!

Han vill skydda barnen! Men på vilket sätt uppgav han inte eller det framstod inte i texten.

Han påstår också att han inte är rasist och säger att han brukar viga svarta par. Jag citerar Perez: "Det är 2009, för guds skull".



Det största problemet inom ämnet är homosexuella par som inte får gifta sig vartsomhelst (i världen).

2009-10-20 @ 00:43:20
Postat av: Anonym

Håller med dig asså // M

2009-10-20 @ 01:25:49
Postat av: emilia

Håller med dig till 100% .. Har själv upplevt det där och det är HEMSKT.

2009-10-20 @ 04:06:21
URL: http://enkeltnamn.blogg.se/
Postat av: !:)

du är bra du binta. tycker om dig! :)

2009-10-20 @ 06:36:41
Postat av: Tonårsmorsa / Fatou

Så sant! Jag brukar säga att så länge båda är VUXNA och så länge man inte skadar en annan människa så är kärlek något bra!



Sedan finns det ju, som du skriver gränser också, ibland kan ju en relation vara olämplig av olika skäl (för att det finns våld, missbruk, eller att en person styr den andra på ett negativt sätt), men som vuxen ska man förhoppningsvis kunna fatta sådana beslut själv! ♥

2009-10-20 @ 07:50:24
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: africana

Jag tycker att man ska gifta sig med folk från sina egna länder, tycker inte om interracial dating eller så.



Jag trivs med mina egna.



Skulle aldrig gifta mig med en svensk eller en gambian

2009-10-20 @ 08:40:15
Postat av: fatima

Håller med dig till 110% något jag själv varit me om 3 gånger i mitt liv men de säger ju tredje gången gillt haha ...folk kan ändra uppfattning och åsikt vilket de gjorde i mitt fall..mitt trejde fall

2009-10-20 @ 19:22:11
URL: http://phatty.blogg.se/
Postat av: Donna

Håller med dig, bra skrivet ;)

2009-10-20 @ 22:15:08
Postat av: Isabell

Bra skrivet och bra låt!

2009-10-21 @ 15:09:32
URL: http://metrobloggen.se/isabellish
Postat av: M

om man bara utgår från etnisk bakgrund som ett skäl att två personer inte borde vara med varandra så är det ren rasism. Oavsett om personen som tkr så är svensk, arab, indie, kenyan whatever. Rasism finns TYVÄRR i alla länder och kulturer. Punkt.

2009-10-21 @ 19:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0