Vissa saker går inte att sköta utanför folks ögon!

Jag är en ganska hygglig person men när det kommer till vänner som gör fula saker så är jag inte så trevlig längre. Jag vill höra andras åsikter om detta och därför så skriver jag detta i min blogg, har bara hört mina mamma som är helt och hållet på min sida, jag har förklarat allt för henne och läst upp hela konversationen ( som skedde på facebook) och jag ska förklara det väldigt kort för er med!!

Jag & en tjej kompis var och festade på en  fest och hade väldigt trevligt. Vi blev lite onyktra ( hon lite mer än mig ) sedan när vi skulle gå så upptäcker hon att hon har tappat bort sin mobil ( den blev förmodligen snodd ) vi letade & ringde men den fanns inte. samma kväll så skulle vi ut och klubba och jag ville verkligen att hon skulle följa med men hon hade inte rätt skor för det så jag lät henne låna min fina helt nya skor (som jag egentligen inte ville låna ut ) men jag gjorde det endå för att vi är vänner och jag ville verkligen, verkligen ha med henne... jag tjatade på henne länge innan hon bestämde sig för att hänga med.

I år tog hon studenten och eftersom att hon inte hittade någon passande studentklänning och någon som inte ALLA andra har så var jag självklart sjyst och lånade ut min studentklänning, jag kom med ideé´n om att hon skulle få låna den, för jag tyckte att hon skulle vara så fin som hon kan bli. På den där festen som jag snackar om så säger hon nu att hon har lagt in ett skol busskort i min väska. Hon säger att hon har sagt detta till mig. jag säger att om hon nu har sagt det så måste hon typ ha viskat det eller så har hon helt enkelt glömt bort att säga att hon la det där.

Nu säger hon att hon har fått en räkning på 1000kr av skolan som hon måste betala om hon inte lämnar tillbaka det. jag säger att jag inte har det för jag har ingen aning om att hon har lagt det i min väska och i så fall kan det även ha ramlat ut på backen samma kväll då vi hamnade i bråk och alla mina grejer på backen. Hon säger att hon inte tänker ge mig mina grejer om inte hon får sitt busskort ( som inte ens låg i min väska). jag säger: det är inte mitt ansvar om vart du lägger ditt busskort, okej om jag hade lånat det för då hade det varit en annan sak (då måste man betala tillbaka, eller få fram det )men nu så är det så att hon SÄGER att hon har lagt i det där.

Sedan så säger hon, hur kan jag lita på dig att det inte ligger där i?
Jag säger: hur kan jag lita på att du har lagt det där i, när du till och med var full när du påstår att du har gjort det.
Hennes plan är nu att sno mina grejer och säger sedan att hon ska kasta dom..=O

- haha sjyst & moget kompis beteénde från en 22 åring. Hur hon än gör så kommer hon ju endå att få betala det där skol busskortet oavsett om hon kastar mina grejer eller inte, så varför vill man göra så mot en kompis...? för att jävlas för att man har för sig att man la ett busskort i hennes väska som man tycker att hon ska få ta ansvar för? aa det är iallafall ingen kompis. Jag hade kunnat vara sjyst och bara för att vi är vänner ( vi har känt varandra sedan jag var 11 typ ) hjälpt henne å betalat in en liten del åtminstonde eftersom att jag vet att hon inte har något jobb eller så. Men nu så har man ju ignen lust med det!! konversationen var ju inte så kortfattad heller, utan det innehöll stora bokstäver och mycket svordommar ( mer från hennes håll, dessutom)

sååå, kom med åsikter.... vad tycker ni å hur tänker ni och varför??!! haha



Kommentarer
Postat av: Tonårsmorsa

Ja, det kan va svårt det där, men som jag hörde konversationen, så tycker jag nog du har rätt i det här fallet, däremot så tycker jag att det bästa vore om ni blev vänner igen. Eller i alla fall kunde skapa lite "peace" och inte vara ovänner med. Å andra sidan skulle jag nog också tycka det var lite svårt om någon lånat mina kläder och hotade med att kasta bort dem...



I eran ålder tycker jag nog att man borde hitta lite bättre vägar att reda ut en konflikt. Det blir lite sandlåde-varning på det hela...!

2009-06-28 @ 00:10:35
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: L

Ne, gud det lät ju inte speciellt snällt från hennes håll om hon inte kan hålla koll på grejerna. De är ju liksom på hennes ansvar och inte på ditt, hon får väl helt enkelt skylla sig själv om hon har tappat sitt kort ? varför skulle du vilja ha hennes kort om du är hennes vän liksom.. Ne begär att få tbx dina grejer som du har varit snäll och lånat ut ! Hoppas att det löser sig ! / L

2009-06-28 @ 00:13:01
Postat av: Raisa!

hhaha men guuuud.. vilken konstig människa, din "kompis" är..

ja, jag håller med dig Binta.

Ni är ju bra vänner, och tappar hon bort sitt busskort (oavsett om den låg i din väska eller inte') så är det inte ditt fel. Hennes ansvar ju. Precis på samma sätt som det är HENNES ANSVAR att ge tillbaka grejerna hon lånade av dig.

Dessutom, vad vinner hon på att inte ge tillbaka dina grejer? busskortet kommer ju fortfarande att vara borta.. som du säger.

äh.. konstig kompis

2009-06-28 @ 00:31:24
URL: http://www.metrobloggen.se/raisa
Postat av: lisa

Går ni vidare efter detta, med tanken på er ungefär 9 års långa vänskap, tycker jag att du i fortsättningen inte ska lita på personen.



Hon kan inte förvänta sig att du ska betala hela summan. Dels för att ingen av er vet vad som hände med busskortet och det är inte ditt fel att det är borta.

Jag tycker att du ska betala en del av beloppet (det hade nog jag gjort som vän).

Dina saker ska du ha tillbaka. No doubt about it. Hon har absolut inte rätt att slänga dina saker.



Jag skulle bli arg om en vän slängde min (framtida) studentklänning. Nästan lika värdefull som dopklänningen. Hahaha! Nejdå.

2009-06-28 @ 00:38:05
Postat av: Anonym

Hon kanske borde ta sig en reality check och leta efter busskortet. La hon sitt busskort i din väska är det inte ditt ansvar, hon lägger den ifrån sig och då får hon skylla sig själv. Shit happens liksom.

Denna person som du pratar om borde tänka om lite. Med tanke på hur mycket du har offrat för henne.

Sånt här händer ofta, därför ska man inte låna ut grejer, men samtidgt fick du veta den riktiga personen hos henne.

2009-06-28 @ 00:58:02
Postat av: Lisa

Anonym: Binta jag står på din sida. Men, vill bara klargöra för Anonym att det hade varit Bintas ansvar om hon medvetet tagit emot flickans kort. Jag tror att du kan hålla med om det, Binta?

Men, i det här fallet var det inte så. Därför är det inte Bintas fel att kortet är borta.



Vill lägga till ett par ord:

Jag tror att hon väntar med att ge dina saker, först när du har betalt en del av beloppet.

Samtidigt tycker jag att det är fel att hon ens har kvar dina saker. Mycket säger att hon är beredd på att göra det hon har sagt.

2009-06-28 @ 02:49:14
Postat av: Tonårsmorsa

Tänkte på en sak. Speciellt underligt blir det då du inte ens kan använda busskortet, då det inte går att använda skolbusskort nu och även om man hade kunnat det, så har hon eller skolan förmodligen spärrat det och då går det ju ändå inte att använda... Bara en tanke...

2009-06-28 @ 10:58:12
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: Anonym

Asso ehh fan va irriterad man blir när man hör sånthära... Du ska absolut INTE betala tillbaka nånting till den här så kallade vännen. Hon slarvade bort sitt busskort och försöker få dej att betala för den för att hon själv inte kan ta ansvar för sina handlingar. Och värst av allt försöker hon ta dina kläder på köpet, din egen studentklänning KOM IGEN! jag hade blivit fett lack om nån gjorde så mot mej jag hade ringt hennes föräldrar eller anmält henne för stöld bara för att jävlas tillbaka men främst för att få tillbaks mina saker som hon inte har någon rätt att sno. Jag skulle brytit kontakten med henne direkt efter jag fått tillbaka mina saker! Hon verkar ju inte ha någon moral alls i kroppen.

2009-06-28 @ 14:36:07
Postat av: johanna

Jag tycker inte att det är ditt ansvar och som det låter så har du ställt upp väldigt mycket för den här kompisen.



Hon har nog dig bara som en syndabock, hon vet nog kanske själv om att hon har tappat bort den tidigare eller senare, men försöker nu sätta ansvaret/skulden på dig för att hon ska slippa få skiten. Vilket är jätte dåligt gjort eftersom ni har varit kompisar så länge, men då kanske det är bäst att tänka, är det en sån kompis du vill ha att göra med i framtiden?



Men jag tycker iallafall att du inte har gjort fel, och du skulle inte ens från början erbjuda dig att betala en liten del utav dom är 1000 kronorna som hon ska betala till skolan.

2009-06-28 @ 23:45:26
Postat av: M

haha Binta det här va det roligaste jag har hört på länge. Människan verkar vara skadad, vekrligen inget illa menat men hur fan ologiskt låter det.

Din studentklänning.. asså det är ändå en grej som är som ett "minne" av den kvällen. Har jag inte rätt !?



Jag förstår hur hon tänker.. men som din kompis skulle jag AAALDRIG änns komit på tanken att DU ska få betala för något JAG själv har slarvat bort under min onyktrakväll.

Jag håller med din mamma lite.. försök och bli vän med henne igen. INTE BE OM URSÄKT.. absolut inte för det är inte din skyldighet. Men på något sett lösa den här konflikten. Du får dina grejer och försöker fixa det där med hennes busskort. Hon är inte änns värd din hjälp när det gäller busskortet helt ärligt.. men du lär ändå få tillbaka dina grejer.



Hoppas hon själv läser det här och för någon sekuind TÄNKER OM och förstår att hon verkar tro att hon kan lösa det här som en 14åring !

2009-06-29 @ 00:23:00
Postat av: anonym

Skitbarnslig grj, din kompis var onykter så det är lite hennes fel men Jag har hört att människor vill ha saker som e deras från dj, de får ringa och attackera dj för att få tillbaks deras kläder och alt vad det kan vara. Och att skriva det här på din blgg är lite barnsligt för det är inte som att du lämnar tillbaks andras grejer när de vill ha tillbaka de och så försvinner dem eftera att du ahr lånat de. Rätta mj om jag har fel? ha det bra och hoppas at det löser sig. (som sagt detta är bara vad jg har hört) what goes around comes around?

Bless

2009-06-29 @ 01:45:38
Postat av: Binta

alltså driver du?

kom och säg "vad su har hört" hur mycket du vill, men jag bryr mig inte för det är bara skit snacka. sitt inte och prata som om du skulle känna mig heller om du inte vågar skriva ditt namn. Alltså vadå "andras grejer" snälla säg en grej som du har "hört" och jag ska ge dit ett tips: sluta lyssna på vad andra säger så mycket, skaffa dig en egen uppfattning. INGEn har ringt o attakerat mig, ingen varkligen ingen så DEN som har sagt det till dig kan du ju be stänga igen sin skitsnackande mun. och JO jag skriver om vad-jag-vill på min blogg, ska nog ta o lägga ut hennes namn med, den skämmiga tjejen!! som sagt skriv inte som att du känner mig om du inte VÅGAR lämna ut ditt namn!!! det är ju ganska komiskt att EN person inte heller har moral, vett o ettikett i kroppen, trodde att det bara var Mona... eller är det kanske Mona? hahaha!!

2009-06-29 @ 12:13:24
URL: http://tonarsdotter.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sätt hårt mot hårt. Började hon anklaga dig är det hennes problem så det minsta du kan göra är att ta tillbaka dina grejer/jävlas med henne på annat sätt. Lycka till.

2009-06-29 @ 18:09:52
Postat av: Kalle

Ja skulle mulat personen :)

2009-07-08 @ 03:05:05
Postat av: Mr. B

FALSK, FALSK, FALSK...



När man lånar något och det är LÅNA lämnar man tillbaka det, skämms du inte, du är fucking 22år och beter dej som 10, aboow.. no lift på heltid!



Du tappade bort ditt busskort och din vän samma 'kväll, LOZER!



Binta du är inte skylldig att betala till ett enda öre, spelar ingen roll hur fattig hon är, är man slarvig får man tåla resultatet.



PS!

Det konstiga är att ett borttappat skol busskort kostar inte mer än 300 och då får man ett nytt till och med, det hände mig och jag fick ett nytt och betalade 300:- , kanske beror på från skola till skola. DS!



Nu kanske alla fattar varför vi muslimer inte får dricka!! (Menar riktiga muslimer som jag!)

2009-07-30 @ 02:05:25
Postat av: Mr. B

HAHAHAHA MONA DU ÄR EN LOOSER!!!



Var det någon mer än jag som visste direkt att det var Mona som e tjuven och slarvapan?



Förresten Binta, din mamma är fett sköön, i like her ;)

2009-07-30 @ 21:18:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0