Krig, barn & Mina tårar!

Det värsta jag vet är krig, konflikter, hot mm. allt våldsrelaterat som drabbar barn. Dom flesta Vuxna människor är för självupptagna och egoistiska för att ens få skaffa barn. Jag blir så otroligt ledsen och jag skäms för dom vuxna som låter sina egna eller ANDRAS barn komma iklämm i de vuxnas konflikter.

Jag pratar inte om vuxna barn utan om barn som kankse inte ens vet/förstår vad en konflikt betyder/är. Jag gillar inte krig, jag hatar krig. jag står aldrig på bågons sida i krig, för det spelar ingen roll om Finland bombar Sverige först för om sverige bombar tillbaka så har vi gjort precis samma fel, vi utsätter oskylldiga, civila människor och människor som inte ens har med saken att göra eller som inte ens vet hur det började för fara. And Thats Wrong!!!

Jag gillar inte det som Israelerna (soldaterna) gör mot Palestina, men jag tycker inte att det är okej för palestina att bomba tillbaka eller göra en massa andra saker tillbaka. Jag bryr mig inte om vuxna vill kriga, då får dom fan göra det. Vi vuxna tar en massa beslut och gör våra egna val och det bryr jag mig inte om.

Men när man bombar en skola med en massa barn i eller gör illa ett barn på NÅGOT sätt så ÄR det fel. Jag såg en dokumentär för ett tag sen om israel & Palestina konflikten, den var hemsk, det ÄR hemskt eftersom att kriget pågår varenda dag som vi sitter här i Sverige och klagar på att det är dåligt väder!

Jag såg en massa palestinska barn i dokumentären som misst sitt ben eller sina syskon och familjer men jag klandrar inte Judar som många araber säger för Judendomen har inget med det att göra, för många "judar" tycker att det är fel. Och jag klandrar inte Israeliska folket, inte heller folket i Palestina som inte har med saken att göra!

Jag klandrar ALL minitär och polis, jag klandrar presidenterna jag klandrar regeringen, jag klandrar Alla som har någon sorts "högre" makt i Palestina OCH Israel. Det är dom som har en konflikt med varandra, va fan kan dom inte bara göra upp man mot man, måste dom dra in ett helt land och få folk som kankse skulle varit bästa kompisar att hata varandra..

måste dom bomba rakt in i ett bostads område? Det är inte dom som lider, dom sitter där med massor av mat och guld dom skickar ut militärer och vänligt folk för att kriga och göra sådant som dom kankse inte ens vill.
Det är folket som lider, det är alla kvinnor, barn och män som faktiskt inte vill kriga!

Är det här ett skämt eller?? En vän sa till mig för ett tag sen att allt är Israels fel och dom bombar barn och hit å dit.
Men allvarligt Palestina UTSÄTTER barnen för detta, och det är inte rätt!!!
Samma sak med kriget mellan kongo Kinshasa och Kongo brazzaville som var ett land men son nu är upp delat i två och som krigar med varandra!

Det finns mängder av barnsoldater där nere, och det är samma sak där som med Palestina-Israel konflikten, jag står inte på någons sida men snälla snälla lämna barnen i fred, förstår ni vilka men för livet barnen i dessa länder kommer att ha efter att ha sett allt dödande och all sorg under hela sin uppväxt, om dom ens hinner växa upp, vilket många inte gör!

Det måste få ett slut, folk Måste börja bry sig mer om barnen speciellt vi som sitter här i sverige på våra FETA jävla arslen och klagar på skolmaten medans vissa inte ens får någon mat. Vi klagar på skolan när vi får pengar för att gå i skolan, medans andra måste betala allt dom har för att kunna få gå i en skola och få utbildning!

Jag blir så himla trött på att det ALLTID och det är ALLTID barnen som får lida på grund av att dom vuxna är så himla giriga och egoistiska och det är jag trött på. ska verkligen ett barn behöva få växa upp bland bomber och missär..??

När jag pratar om allt detta menar jag självklart inte bara Palestina-Israel eller Kongo konflikterna jag menar alla konflikter alla krig, allt våld som drabbar ett barn, alla slagsmål som drabbar ett barn. Jag är på barnens sida INTE någon annans, inte sna om det var min egen mamma som krigade, då skulle jag skämmas!

Jag önskar att jag kunde och hade den kraften att flyga ner till alla konflikt/krigs drabbade länder ta alla barn och flyga dom till ett lugnt och fint ställe, med strand och mycket musik där dom kan få en bra uppväxt. Jag skulle låta alla ta ut sina agressioner i dansen, jag skulle låta dom dansa och bli stora,duktiga artister! Jag skulle kunna ta dom till Gambia eller Sverige , till något av mina länder UTAN krig, Åhh det gör mig så on i hjärtat att barnen alltid får lida på grund av de vuxnas beslut!


Bild 1- en Liten pojke som krigar i Afghanistan

Bild 2- en Israelisk soldat som siktar mot Palestinska skolbarn

Bild 3- en barnsoldat i thailand

Bild 4- ett barn som blivigt en fånge i palestina

Bild 5- en barnsoldat i kongo, en söt pojke som ler till & med

Bild 6- En barnsoldat i Colombia

Bild 7- En barnsoldet i sierra leone

Bild 8- En barnsoldet i Uganda



image139




Jag Stödjer Barnens Rättigheter
image137
Bloggtoppen.se

Kommentarer
Postat av: The Prize

Demokratiska republiken Kongo (Kongo-Kinshasa, även känt som forna Zaire) och Kongo, som det heter var koloniserade av Belgien respektive Frankrike, så de har alltid varit två olika länder sedan 1885, minst, innan det vet jag ej hur gränserna gick. De har dessutom såvitt jag kan minnas inte krigat mot varandra, utan Kongo-Kinhsasa har varit drabbat av inbördes krig och inbördes konflikter. Till allra största delen pga Mobuto som ledde landet i vad som kan liknas diktatur av Mobuto, som tog makten 1965 och drevs på lansflykt 1997.
Det är dessutom ett av Afrikas om inte världens rikaste länder, diamanter, guld, olja är bara en del av de fyndigheter som finns där. Det skapar också konflikt, vem ska få härska över all denna rikedom.
Lite snabb fakta på ytan så där....

2008-05-26 @ 08:40:46
URL: http://theprize.blogg.se/
Postat av: The Prize

Dessutom förstår jag varför vi inte ska klaga på det som är under kritik i Sverige, om det serveras dålig mat i skolorna eller de äldre, betyder inte det att det pengarna går till mat till de behövande. Det är inte kostnaden som gör maten dålig eller beklagansvärd. Att våra barn och ungdomar får mat som de inte äter eller som är "dålig" gör inte dessa barns magar fulla. Snarare tvärtom, vi slänger och slösar mer på jordens resurser förutom pengar som med rätt administration skulle kunna göra mer nytta där det behövs, oacsett var i världen.

2008-05-26 @ 08:47:11
URL: http://theprize.blogg.se/
Postat av: Lisa

binta, ta med min väst till skolan imorgon är du GO

2008-05-26 @ 12:45:16
URL: http://lice.blogg.se
Postat av: The Prize

Detta med konflikter är oftast väldigt komplicerat, samtidigt som det är väldigt enkelt, alltså, ett stort paradox.
Men kom alltid ihåg att de gränser som finns i Afrika idag, är gjorda av européer, en del dragna med linjal, rakt av, vilket syns ganska tydligt på kartan om studerar den, så de följer inte naturliga gränser efter folk...
Och i Afrika, om man kan historia och i resten av världen, kan man oftast utläsa dagens konflikt och få ett svar i historian. Belgare var grymma kolonisatörer, engelsmän höll på ras åtskillnad, men utbildade en del oftast minoriteten, portugiser blandade sig, den pengar hade ngt att säga, som ex.....
Det bra att du tar upp saker som är viktiga, men jag tycker även att du bör kolla upp fakta och dy.(mao fakta)....
Hoppas jag inte trampade på ömma tår....
Í Maybe half white in a white community, but I am blacker than most, and yes sir/ma'm (masa) I do know my history....
Like reading you trots allt.....men har jag ngt att säga, måste det ut....(som diarré, sawwy for that one)

2008-05-26 @ 14:00:53
URL: http://theprize.blogg.se/
Postat av: Binta

Lisa: jaa om jag nu kommer till skolan imorgon ;)

The Prize: ja jag vet det mesta som du skrivigt, alltså själva faktan, nej nej inga tår är skadade..tack o lov;) Aaa alltså jag vet hur det är och ligger till det jag ville få fram i denna blogg var absolut inte hur det var förut, eller hur det koloniserades eller att vi borde klaga på sådant som är under kritik i sverige, min blogg har inget med det att göra..!! den handlade om barn, även bar som tar skada av sådant som vuxna beslutar i sverige, men framför allt dom krigs/konflikt drabbade länderna, och sverige är inte ett av dom!
Om man tittar på sveride som är ett I land och ett annat U land ivärlden så har vi det väldigt bra och vi klagar för mycket på det vi har och vill alltid ha mer, men vi tänker inte på att det kanske finns dom som inte ens har en tredjedel av det som vi har. jag menar att vi borde uppskatta lite mer och ja kanske tänka på barnen som är i krig! jag skiiiter i om dom vuxna vill kriga om land,diamanter,pengar men att ett oskyldigt barn som inte ens ser världen med dom ögon som en vuxen ser och som inte har den makten att säga ifrån, barn som kankse inte har något värde i en vuxens ögon, det är Sådanna barn jag pratar om. det är dom allihopa so jag skulle vilja hjälpa, oavsett om jag vet att jag aldrig kommer att kunna hjälpa alla. Det jag menar i helheten är att jag inte gillar det Dom vuxna utsätter barn för i t.ex. dom ovannämnda länderna!
Nån anna gång kommer jag att skriva om koloniseringen och kanske afrikas historia, men inte nu!!

2008-05-26 @ 14:35:26
URL: http://tonarsdotter.blogg.se
Postat av: The Prize

Jo då, jag förstår, men lägger man fram vissa saker som fakta, kan poängen gå förlorad....
och tro mig jag har själv sett de barnen i första hand, då min mor jobbade i Mocambique och vi bodde där i 5 år, under inbördeskrigstiden. Hon spenderade varje förmiddag,praktiskt taget på barnhemmet, eller på jakt av släkt till barnen som blivit föräldrarlösa pga kriget, krigets rilktiga offer. Men att säga idag att Sydafrika krigade mot dem vore fel, även om SA's då varande regim stödde den gerillan. Facts make all the diffrence, speciellt om man ska ut med ett budskap.
Well done dock!!!
Tummen upp!!!
(Hoppas du fattar min poäng)

2008-05-26 @ 18:41:46
URL: http://theprize.blogg.se/
Postat av: Sessen

Riktigt fint skrivet gumman. Tårar rann ner från mina ögon.
Det är så hemskt att världen är som den är, men om alla är villiga så kan vi faktiskt gemensammt ändra världen och få den att bli bättre.

2008-05-29 @ 15:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0